vrijdag 6 april 2018

The Participation Game – zo zorg je voor merkloyaliteit

Een van mijn e-books heb ik de titel ‘Klant 4.0 – Partnership marketing’ gegeven. Die trend zet zich door. Marketingspecialist Norty Cohen heeft hierover het boek ‘The Participation Game’ geschreven. Want merken krijgen alleen echt loyale klanten door ze emotioneel te betrekken.


The Participation Game

Norty Cohen is een marketingspecialist, schrijver, onderzoeker en baas van zijn eigen agency-bureau Moosylvania in St. Louis USA. Voor zijn boek ‘The Participation Game: How The Top 100 Brands Built Loyalty In A Skeptical World’ deed hij vier jaar consumentenonderzoek en bestudeerde hij drieduizend praktijkcases. Cohen onderzocht wat klanten loyaal maakten aan merken als Nike, Adidas, Victoria’s Secret, Forever 21, Kohl’s, Macy’s, GAP, Gucci, TOMS, Amazon en vele anderen.


Participatie maakt het verschil

Wat Cohen zag was dat ‘participatie’ het verschil maakte. Hij zag een duidelijk verschil tussen merken met loyale klanten (gebaseerd op participatie) en merken met veel minder loyale klanten (gebaseerd op adverteren). Cohen keek naar wat er in het echte leven van de consument gebeurde. Wat gebeurt er met consumenten die zelf content (video’s, reviews) maken en delen? Content die door consumenten vaak ‘waardevoller’ wordt gevonden, dan de content die door de merken zelf worden gemaakt.

Emotie is de sleutelfactor

En wat maakt dat een consument van ‘klant’ verandert in een ‘vriend’ van het merk? Juist ‘emotie’, om precies te zijn, emotionele betrokkenheid.

De bevindingen van Cohen zijn niet nieuw, al vaker is onderzocht en beschreven dat ‘emotie’ de cruciale factor is in het creëren van loyale klanten en klantambassadeurs.

In The Participation Game vind je niet alleen veel informatie, cijfers en statistieken die inzicht geven in het gedrag van mensen en dat wat hen beïnvloed. Het boek bevat ook veel praktijkvoorbeelden. Waarbij het opvalt dat de topmerken vooral sociale media zoals Facebook, Instagram en Snapchat inzetten om die participatie en emotionele betrokkenheid met consumenten tot stand te brengen.

Aandacht, originaliteit en entertainment

Een andere conclusie in het boek is dat het begint met ‘aandacht’ trekken. Dat lukt het beste met een origineel idee met een hoog entertainment-gehalte. Mensen willen graag vermaakt worden. Het frappante is dat het juist consumenten zijn die met ‘user generated content’ vaak de meest originele en meest onderhoudende aandachtstrekkers maken en delen op sociale media.

Consumenten 'maken' het merk. Of zoals Cohen het zegt: ‘Consumers don’t consume advertising. They participate in brands’.

Je vindt meer informatie op de boekenwebsite van The Participation Game.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten