zondag 22 april 2018

Coolblue is Klantvriendelijkste Bedrijf in 2018

Coolblue is opnieuw gekozen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Net als in 2017 weet Coolblue ook in 2018 alle andere bedrijven achter zich te laten waaronder gerenommeerde bedrijven als Van der Valk, de Efteling, Bol.com en ANWB.

Unieke prestatie

“Dit jaar spreken de Nederlandse consumenten een nog hogere waardering uit voor Coolblue dan vorig jaar”, vertelt Gerrit Piksen. Hij is senior research consultant bij onderzoeksbureau Samr en in die hoedanigheid projectmanager van de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. “Deze prijs voor het tweede jaar op rij winnen, is een prestatie die eerder alleen door Jumbo is geleverd in de begindagen van het consumentenonderzoek.” En voegt Piksen daaraan toe: "Met gemiddeld een 8,57 haalt Coolblue zelfs de hoogste score ooit!".

Alles voor een glimlach

“Ook dit jaar weet Coolblue bedrijven als Van der Valk en de Efteling achter zich te laten. Opvallend, omdat dat juist bedrijven zijn waar de beleving centraal staat. De verklaring hiervoor is dat de winkelformule van Pieter Zwart, naast het bieden van operational excellence, de klant weet te verrassen met subtiele gebaren. Bovendien beseft de retailer dat de hedendaagse consument verlangt naar eenvoud en gemak in de overvloed aan aanbod en informatie”, zo geeft Gerrit Piksen aan.

Coolblue doet 'Alles voor een glimlach’ en die slogan weet het bedrijf iedere keer waar te maken. Of liever gezegd, dat doen de medewerkers, die telkens opnieuw de verwachtingen van de klant weten te overtreffen. Zo krijg je tegenwoordig een heus 'accountmaakdiploma' wanneer je een account aanmaakt of met succes je wachtwoord hebt gewijzigd.


Top 10 klantvriendelijkheid in 2018

De top 10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2018 ziet er als volgt uit:
  1. Coolblue
  2. Van der Valk
  3. Efteling
  4. bol.com
  5. PLUS
  6. Jan Linders
  7. ANWB
  8. Bijenkorf
  9. Rituals
  10. 123inkt.nl

Overzicht branchewinnaars in 2018

Naast een overall-winnaar zijn er ook winnaars per branche gekozen. Deze winnaars in 2018:
  • Bank: Rabobank
  • Energie: Greenchoice
  • Leisure: Van der Valk
  • Retail: Coolblue
  • Supermarkt: PLUS
  • Telecom: T-Mobile
  • Openbaar vervoer: RET
  • Verzekeringen: Centraal Beheer

De gouden regels van klantvriendelijkheid

Toch nog maar even de 7 gouden regels waaraan de bedrijven getoetst worden:

1. Wees beschikbaar als de klant daar om vraagt.
Zorg dat je ‘vindbaar’, beschikbaar en zichtbaar (fysiek) bent. Zorg voor openingstijden die
 aansluiten bij de wens van jouw klanten. Biedt (ook) online mogelijkheden.

2. Kom de belofte, die je in reclame maakt, na. 
Doe geen loze beloften in reclame en advertenties. Manage de verwachtingen van jouw klant. Afspraak = afspraak.

3. Val de klant niet onnodig lastig.
Zoek alleen contact voor relevante zaken. Geef de klant ‘snuffelruimte’.

4. Doe niet moeilijk over formaliteiten (als de klant wil ruilen).
Geen kleine lettertjes. Neem klanten zaken uit handen. Zorg voor een heldere (online) procedure.

5. Geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op.
Neem de klant serieus. Wees open en transparant. Los het snel op.

6. Wees oprecht betrokken bij je klant.
Luister naar de klant. Wees oplossingsgericht. Laat merken dat je plezier hebt in wat je doet.

7. Heb oog voor mens en maatschappij.
Neem verantwoordelijkheid als het gaat om de zorg voor mens en maatschappij.

Klantgericht ondernemen volgens Coolblue

Wil je weten wat het 'geheim van de smid' Coolblue is? Lees dan onderstaande twee blogs met in totaal 14 gouden tips!

Lees hier deel 1 van Klantgericht ondernemen volgens Coolblue.
Lees hier deel 2 van Klantgericht ondernemen volgens Coolblue.

Kloteklanten 3.0

De ontwikkelingen in 10 jaren onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland heeft klantgerichtheidsexpert Egbert Jan van Bel vastgelegd in zijn boek 'Kloteklanten 3.0'. In het boek komen tevens vijf Nederlandse organisaties die uitblinken in klantvriendelijkheid aan het woord. Mijn recensie van het boek Kloteklanten 3.0 lees je hier.

Op naar 2019, wordt het dan weer Coolblue?

PS: De prijs voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt sinds 2007 uitgereikt en is een initiatief van onderzoeksbureau Samr en Beeckestijn Business School. Egbert Jan van Bel is met zijn bestseller ‘Kloteklanten’ grondlegger van de verkiezing. Eerdere edities zijn gewonnen door ANWB, Jumbo (2x), IKEA, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam, PLUS en Simyo. Aan de verkiezing gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. In 2018 zijn er ruim 50.000 waarnemingen vastgelegd. In totaal zijn ruim 220 bedrijven beoordeeld en daarmee is deze krachtmeting de grootste verkiezing van Nederland. Bron: Smar.nl, CustomerTalk.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten