donderdag 10 augustus 2017

Waarom modellen en tools niet werken

We worden dagelijks bestookt met nieuwe modellen, tools en programma’s. Volgens de bedenkers natuurlijk hét ‘ei van Columbus’. Maar als je niet weet hoe je dit soort zaken moet gebruiken val je van de regen in de drup. Lees waarom SWOT-analyses nooit werken, het Business Model Canvas lastiger is dan gedacht, klantreizen je laten verdwalen en CRM geen succes wordt.


Modellen, tools en programma's zijn handig als je er mee overweg kunt. Anders is het al snel zoals de Engelsen zeggen: "A fool with a tool is still a fool". Enkele onderwerpen waarbij het in de praktijk vaak mis gaat.

1. Waarom SWOT-analyses nooit werken

We kennen het allemaal en het staat in ieder marketingboek: voor het bepalen van je marketingstrategie moet je een SWOT-analyse uitvoeren. De Engelse term SWOT dateert al uit de jaren zestig van de vorige eeuw en bevat vier elementen: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Een SWOT-analyse kan een handig hulpmiddel zijn als je het goed gebruikt en daar gaat het vaak mis.

Lees waarom SWOT-analyses nooit werken.

2. Business Model Canvas lastiger dan gedacht

Het Business Model Canvas is de laatste jaren populair geworden. Directies en managementteams gebruiken het steeds meer. Maar waarvoor eigenlijk? Het Business Model Canvas roept in de praktijk vaak meer vragen op dan het beantwoord. Lees waarom het Business Model Canvas niet brengt wat er van verwacht wordt en hoe je het beter kunt doen.

Lees waarom Business Model Canvas lastiger is dan gedacht.

3. Veel gemaakte klantreis-fouten

De klantreis (customer journey) is een veel gebruikt hulpmiddel om de klantbeleving (customer experience) te verbeteren. Toch laten bedrijven op dit gebied veel kansen liggen. Uit onderzoek komen enkele veel gemaakte customer journey-fouten naar voren. Handig om te weten als je de optimale klantreis wilt realiseren.

Lees waarom klantreisanalyses je vaak laten verdwalen. 

4. De vier belangrijkste CRM-missers

Veel CRM-projecten verlopen teleurstellend of sterven een vroege dood. Een CRM-project voldoet maar zelden aan de verwachtingen. Het percentage mislukte CRM-programma’s varieert door de jaren heen volgens verschillende onderzoeken tussen 18 en 70 procent. Kijken we naar de praktijk dan zijn er vier belangrijke oorzaken. Doe er je voordeel mee.

Lees wat de belangrijkste CRM-missers zijn en hoe je die kunt voorkomen. 

5. Zes redenen waarom marketingplannen mislukken

De omstandigheden worden lastiger en de concurrentie neemt in vrijwel alle sectoren toe. Organisaties moeten marktgerichter en klantgerichter worden om het gevecht om de klant te kunnen winnen en om te kunnen overleven. De noodzaak van een gestructureerde marketingaanpak is nog nooit zo groot geweest. Dus 'we hebben een marketingplan nodig' en dat blijkt in de praktijk best lastig te zijn.


6. 100 projectmanagement tips voor meer projectsucces

Nog steeds mislukt een groot deel van alle projecten: te laat, te duur of het resultaat voldoet niet aan de verwachtingen van de opdrachtgever of gebruikers. Of het nu gaat om projecten op het gebied van klantgericht ondernemen, marketing, CRM, innovatie of ICT; het aantal succesvolle projecten blijft klein. De methode schijnt niet zo veel uit te maken: waterval, incrementeel, SDM, Prince2, wel of geen scrum, etc. Daarom volgen hierna honderd algemene tips voor meer projectsucces.

Lees 100 algemene (projectmanagement) tips voor meer projectsucces. 

7. Zeven redenen waarom klantgericht ondernemen niet lukt

Steeds meer bedrijven en instanties willen klantgerichter worden en stellen de 'klant centraal'. Een mooi motto en een logische redenering. Want klantgerichte organisaties presteren nu eenmaal beter dan anderen. Probleem: de aanpak die de meeste organisaties hanteren leveren niet het gewenste resultaat. Waarom praten we er wel veel over, maar lukt het in de praktijk vaak niet om het te doen?

Lees waarom klantgericht ondernemen oh zo moeilijk is.

Succes! Ik hoor graag jouw ervaringen met veel gebruikte 'succesvolle' methodes, tools en programma's. En heb je vragen of kun je wat hulp gebruiken, bel of mail gerust.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten