zaterdag 12 augustus 2017

Klanten zijn gek op co-creatie met bedrijven

Co-creatie tussen bedrijven en klanten wordt steeds meer gemeengoed. Toch is er nog veel onbenut potentieel, zo blijkt uit onderzoek. Want bijna 60 procent van de Nederlandse consumenten staat open voor samenwerking. Er liggen dus kansen klanten meer en intensiever te betrekken bij het bedrijf.


Onderzoek naar co-creatie

Consultancybureau BearingPoint en onderzoeksbureau DVJ Insights deden in 2016 onderzoek naar co-creatie onder ruim 11.000 Nederlanders. Enkele opvallende bevindingen:

  • 59 procent van de consumenten staat open voor een meer intensievere samenwerking met bedrijven. 33 procent heeft een neutrale houding (potentieel) en slechts 8 procent staat negatief tegenover co-creatie. 
  • 33 procent geeft als belangrijkste reden aan dat ze graag willen bijdragen aan een organisatie waar ze met plezier klant is. 25 procent doet dat voor betere producten en diensten en slechts 22 procent vindt financieel gewin het belangrijkste om mee te doen.

Voor bedrijven die nog niet zo intensief met consumenten samenwerken, luidt het advies van de onderzoekers: ga aan de slag! Niet alleen om de dienstverlening of interne efficiency te verbeteren, maar ook vanuit de insteek om de merkreputatie te vergroten.

Want zeggen de onderzoekers: “Bedrijven die openstaan voor de ideeën van hun klanten krijgen aanzienlijk meer waardering dan bedrijven die dat niet doen (77% versus 2%). Een groot verschil. Een ruime meerderheid van de ondervraagden gaat daarin nog een stap verder: 62% van hen stelt dat bedrijven die niet naar hun klanten luisteren mogen verdwijnen.”

Basisvoorwaarden

Er zijn volgens de onderzoekers een paar belangrijke basisvoorwaarden waarop organisaties moeten te letten als ze aan de slag willen gaan met co-creatie.

  • Dienstverlening van het bedrijf moet op orde zijn.
  • Bereikbaarheid van het bedrijf moet goed zijn.
  • Consumenten die al langer klant zijn, zijn eerder bereid om mee te doen.

Potentieel co-creatie

De onderzoekers concluderen dat ruim twee miljoen Nederlanders in het verleden proactief, dus op eigen initiatief, samengewerkt hebben met bedrijven. Het gaat hierbij om bijdragen aan de dienstverlening, zoals het aandragen van ideeën waardoor bedrijven hun producten en diensten hebben kunnen verbeteren. Voor een land met 17 miljoen inwoners, ligt er volgens de onderzoekers dan ook een enorm potentieel als het gaat om co-creatie met consumenten.

Klant in de driver's seat

Deze onderzoeksresultaten sluiten naadloos aan op wat ik schrijf in het boek Klant in de driver's seat. Het boek in Nederland over klantgedreven ondernemen en innoveren met behulp van co-creatie, crowdsourcing en communities. Boordevol wetenswaardigheden, praktijkvoorbeelden, modellen, checklists en tips. Lees meer over het boek Klant in de driver's seat.


Co-creatie in de praktijk

Zoek je voorbeelden en inspiratie? Hier vind je 10 inspirerende praktijkvoorbeelden van co-creatie in de praktijk.

Ken je zelf ook nog mooie voorbeelden, of heb je ervaringen en tips die je graag wilt delen?

Bron: Artikel 'Bedrijfsleven laat grote kansen liggen in co-creatie met klanten', Consultancy.nl, 2016.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten